Je gebruikt op dit moment een verouderde browser die niet door onze website wordt ondersteund.
Wij raden je aan om onze website in een andere browser te openen.
Op deze manier ben je verzekerd van een beveiligde en goed functionerende website.
Travel Store logo
loader
×
0183-666777
Momenteel gesloten
Eleni, Travel Agent
Eleni
Travel Agent

Hulp of advies nodig?

×






Drukte op de luchthavens

Laatste update: 16 september 2022. We proberen deze pagina zo up-to-date mogelijk te houden, maar adviseren je om zelf voor vertrek de website van de luchthaven en/of de luchtvaartmaatschappij te checken.

We begrijpen dat de situatie rondom de drukte op de luchthavens veel vragen bij je oproept en je wilt weten wat dit inhoudt voor jouw vakantie. Op deze pagina houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, geven we tips hoe je het beste met de drukte om kunt gaan en wat je moet doen als je vlucht geannuleerd wordt of als je hem mist.

Recente berichtgeving van Schiphol over het annuleren van vluchten

Je hebt het waarschijnlijk ook al gehoord in de media: Schiphol is genoodzaakt om ook in oktober het aantal passagiers per dag te beperken, waardoor er vluchten geannuleerd moeten worden. We begrijpen dat je jezelf afvraagt wat dit inhoudt voor jouw geplande vlucht of vakantie. Wij hebben hier ook nog geen verdere informatie over. Daarom vragen we je ook om hierover geen contact met ons op te nemen. Zodra wij meer weten, informeren we de betreffende reizigers en uiteraard houden we deze pagina up-to-date.

Hoe kan ik me voorbereiden op de drukte op de luchthaven?

  1. Kom op tijd naar de luchthaven, maar kom niet té vroeg. Schiphol laat bijvoorbeeld alleen passagiers toe tot de terminal die binnen 4 uur vertrekken. Je kunt zelf op de website van de luchthaven van jouw vertrek checken welke regels zij hanteren hierin.
  2. Check enkele dagen voor vertrek wat de verwachte drukte is op jouw reisdag. Dit doe je via de websites van de luchthavens.
  3. Check waar mogelijk, vooraf online in.
  4. Check je handbagage in als ruimbagage (dit kan gratis) of;
  5. Reis met zo min mogelijk handbagage. Passagiers met alleen een kleine (hand)tas kunnen voorrang krijgen tot een fast security lane.
  6. Draag comfortabele kleding en schoenen voor het geval je lang in de rij moet staan.
  7. Neem een flesje water mee en wat te eten indien je lang in de rij komt te staan.
  8. Houd je hoofd koel en ga niet in discussie met medewerkers op de luchthaven. Ook zij doen hun uiterste best om alles in goede banen te leiden.

Reis zonder of met zo min mogelijk handbagage

De lange wachttijden ontstaan vooral bij de security- en paspoortcontrole. Er wordt vaak onjuist gedacht dat het reizen met alleen handbagage sneller zou zijn. Het controleren van de handbagage vertraagt juist de controle. Daarom adviseren we je om zonder handbagage of met een kleine tas te reizen. Handbagagekoffers tot 10 kilo kunnen gratis ingecheckt worden als ruimbagage. Als je een handbagage koffer incheckt als ruimbagage, mag je nog wel een klein tasje meenemen.

Is het echt zo druk op Schiphol en andere luchthavens?

We kennen inmiddels allemaal de beelden van overvolle vertrekhallen en grote rijen bij de security check. Helaas zijn deze beelden echt reëel, maar wel moeten we er direct bij vermelden dat het niet de hele dag zó druk is op Schiphol (of een andere luchthaven). De piekmomenten zijn vooral in de vroege ochtend, omdat dan de meeste vluchten vertrekken. Er is helaas geen pijl op te trekken wanneer het druk is, dus we raden je aan om sowieso op tijd naar de luchthaven te vertrekken. We raden aan om op Schiphol 4 uur van tevoren aanwezig te zijn (niet vroeger), op Eindhoven Airport 3 uur van tevoren en op Rotterdam Airport 2 uur van tevoren.

Ik wil vanaf een andere luchthaven vertrekken. Kan ik nog omboeken naar een andere luchthaven?

Voor vertrekken in juli en augustus is het helaas niet meer mogelijk om om te boeken naar een andere luchthaven. Vertrek je vanaf 1 september? Dan kunnen we nagaan wat de opties zijn. Hou er wel rekening mee dat niet elke luchtvaartmaatschappij vanaf een andere luchthaven naar uw bestemming vliegt en de meeste regionale luchthavens ook al op hun maximum qua capaciteit zitten. Er dus zeer beperkte beschikbaarheid om om te boeken.

Je kunt een aanvraag tot omboeken indienen via info@travelstore.nl. Momenteel krijgen we enorm veel aanvragen binnen en kampen we met extreme drukte, waardoor het langer kan duren dan dat je van ons gewend bent voordat we jouw aanvraag in behandeling kunnen nemen. We kunnen geen garanties geven hoe snel we jouw omboekverzoek (of andere aanvragen) in behandeling kunnen nemen. 

Mijn vlucht is verplaatst naar een andere luchthaven. Wat nu?

Sommige vluchten zijn verplaatst van Schiphol naar regionale luchthavens in Nederland, België en Duitsland. We snappen dat de meeste vakantiegangers hun luchthaven van vertrek specifiek uitkiezen en dat het vervelend is wanneer deze wijzigt. TUI heeft bijvoorbeeld veel vluchten voor de zomervakantie verplaatst naar de luchthaven in het Belgische Luik. Vanaf het midden van het land is dat ongeveer twee uurtjes rijden. Voor de meesten een flink stuk verder dan Schiphol, maar qua tijd zal het je niet zoveel schelen. We raden namelijk aan om 4 uur voor je vlucht aanwezig te zijn op Schiphol, op de luchthaven in Luik hoef je slechts 2 uur van tevoren aanwezig te zijn. 

Lukt het jou echt niet om via de gewijzigde luchthaven(s) te vliegen? Neem dan contact met ons of de touroperator op, we kijken graag met je mee wat de mogelijkheden zijn. Is er geen alternatief? Dan kun je in de meeste gevallen je reis kosteloos annuleren.

Wat moet ik doen als mijn vlucht geannuleerd wordt?

Wanneer je vlucht geannuleerd wordt heb je natuurlijk recht op terugbetaling van je ticket, of wordt er geprobeerd een alternatieve vlucht te regelen. Mocht jouw vlucht geannuleerd worden, dan nemen we uiteraard contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Helaas hebben wij nu ook nog geen zicht op welke vluchten geannuleerd worden. We vragen je dus om nog even geduld te hebben.

Wat moet ik doen als ik door de drukte mijn vlucht mis?

Hoewel de overgrote meerderheid van de passagiers gewoon hun vlucht haalt, kan het voorkomen dat je jouw vlucht mist. Heb je toch door de drukte je vlucht gemist? Meld je dan bij de balie van jouw vliegtuigmaatschappij om te bespreken welke mogelijkheden er zijn. Je vindt deze balies in de vertrekhallen.

Heb je een pakketreis geboekt? Dan raden we je aan om ook contact op te nemen met de reisorganisatie, zodat zij je verder kunnen adviseren. Het missen van je heenvlucht kan consequenties hebben voor de terugreis, geboekte accommodatie en een eventuele transfer.

Moet ik bij terugkomst ook langer op mijn koffer wachten?

Dit verschilt per dag en per vlucht, dus of dit voor jouw terugreis geldt kunnen wij niet met zekerheid zeggen. De kans is echter aanwezig dat je wel wat langer op je koffers moet wachten. Kom je laat aan op de luchthaven en reis je verder met het openbaar vervoer? Gok dan niet op de laatste trein of bus, maar probeer alternatief vervoer te regelen.

Welkom bij de Travel Store!

Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen maken wij gebruik van cookies. Van onszelf en derde partijen. Deze cookies vergroten het gebruiksgemak, maken aanbiedingen relevant en zorgen dat informatie van derden werkt. Wil je meer weten over de cookies? Lees het hier.